18 yaşını aşmış her bireyin yasal olarak ehliyet alıp araç kullanma hakkı bulunuyor. Peki, ehliyet için hangi belgeler isteniyor? Sürücü belgesi başvurusu sırasında istenen sabit belgeler her başvuruda bulunan vatandaş için aynı oluyor. Öncelikle başvuru sahibinin kimlik belgesi isteniyor. Kimlik tespiti yapıldıktan sonra, aracı kullanacak olan kişinin herhangi bir şekilde bu aracı kullanmaya engeli olmadığını anlayabilmek için sağlık raporu talep ediliyor.
İnternet üzerinden de alınabilen bir adet adli sicil kaydı da kayıt sırasında istenen evraklar arasında yer alıyor. Eğer başvuru sahibi öğrenci ise öğrenim belgesi, yurt dışında okuyorsa öğrenim belgesinin noter tasdikli tercümesi talep ediliyor. Ehliyet alacak olan kişiden istenen en önemli evraklardan bir diğeri sürücü sertifikasıdır.
Sürüş eğitimini başarılı şekilde tamamladığına dair sürücü sertifikası, sürücü kursuna giderek belirli bir dönem boyunca hem teorik hem de uygulamalı eğitimden geçen ve ehliyet almaya hak kazanan kişiden isteniyor. Araç sahibinin sürücü sertifikası yeterli oluyor. Bu sertifika elektronik ortamda sistem üzerinden de incelenebiliyor.
İçindekiler;
Ehliyet Yenileme İçin Gerekli Belgeler
Ehliyet başvurusunda bulunurken istenen evraklar dışında, ehliyet yenileme işlemi yaptıracak olan kişilerin de bazı evrakları teslim etmesi gerekiyor. Kuruma başvuruda bulunacak olan bireyler, sürücü belgesini çaldırdığında, zaman aşımına uğradığında, kayıp durumunda veya kimlik bilgilerinde bir değişiklik yaşadığında yenileme isteyebiliyor.
Bu yazımız ilginizi çekebilir;
Böyle bir durumda ehliyet yenileme için ek belgeler talep ediliyor. Kurumsal başvurularda ehliyet yenileme işlemleri, ilk kez ehliyet alacakken verilen belgelerden farklı olarak ilerliyor. Ehliyet yenileme için gerekli belgeler arasında eski ehliyetin örneği isteniyor. Ardından, ehliyetin yenileneceği döneme ait güncel bir sağlık raporu talep ediliyor.
Başvuru sahibinin kimlik belgesi ve 1 adet biyometrik fotoğrafı da istenen belgeler arasında yer alıyor. Son olarak, yenileme işlemi sırasında masrafların karşılanabilmesi için talep edilen ehliyet yenileme harcının yatırılmış olması ve dekontunun belgeler arasına eklenmesi isteniyor. Bu dekont, değerli kağıt bedeli veya vakıf payı olarak da geçiyor.
Süresi Biten Ehliyet Nasıl Yenilenir?
Süresi biten bir ehliyete sahip olan bir kişi ne yapmalı? Süresi biten kişinin ehliyet yenileme işlemleri sırasında ilk olarak sağlık raporu alınıyor. Ardından, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne gidilerek başvuruda bulunuluyor. İsteyenler bu işlemleri online platform üzerinden de sağlayabiliyor.
Farklı bir yöntem arayanlar için süresi biten ehliyetin yenilenmesi için ALO 199 hattı da aranabilir. Süresi biten ehliyetin randevu işlemleri Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünden sağlanıyor. Ardından, talep edilen belgeler ile birlikte belirtilen gün ve saatte kurumda olunması yeterli oluyor.
Süresi biten ehliyetin yenilenmesi için randevu kaydını online ortamda oluşturmak isteyenler ne yapmalı? E-devlet üzerinden başvuru yapılabilir. ALO 189 mobil uygulaması üzerinden randevu oluşturulamıyorsa, online ortamda nvi.gov.tr adresine girilebilir.
Ehliyet Yenileme Randevusu Nasıl Alınır?
Süresi biten ehliyetin yenileme randevusu online platform üzerinden alınabiliyor. İsteyenler, en yakındaki Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’ne giderek işlemlerini tamamlayabiliyor. Sürücü belgesi randevusu almak isteyenler, ehliyet yenileme işlemleri için ALO 199 çağrı hattını kullanabilir.
Online ortamda randevu almak isteyenler, randevu.nvi.gov.tr adresinden sisteme geçiş yaparak randevu kaydı oluşturabilir. Tüm yöntemleri denediği halde randevu alamayanlar, e-devlet uygulamasına giriş yaparak ehliyet randevusu alma adımlarını takip edebilir. Bunun için turkiye.gov.tr adresine giriş yaparak sisteme geçilmesi yeterlidir.
Ehliyet Yenileme Harcı Ödeme Nasıl Yapılır?
Ehliyet yenileme işlemleri için randevu aşaması tamamlandıktan sonra yenileme harcının ödenmesi gerekiyor. Harç ödeme miktarı her yıl değerli kağıt bedeli üzerinden değişkenlik gösteriyor. Ehliyet yenileme harç ödemeleri online platform üzerinden kuruma gitmeye gerek kalmadan tamamlanabiliyor.
İnternet üzerinden ehliyet yenileme ücretini yatırmak isteyenler şu adımları takip edebilir:
- Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından aktif hale getirilen İnteraktif Vergi Dairesi sistemi üzerinden ödeme işlemi yapılabilir.
- T.C kimlik kartı, pasaport ve sürücü belgesi ile birlikte değerli kağıtlar bedeli, pasaport harç bedeli internet üzerinden yatırılabiliyor.
Ehliyet yenileme harcı ödemesi internet üzerinden hangi bankalara yapılabilir? Devletin kamu bankaları: Ziraat, Halkbank ve Vakıfbank üzerinden yatırılabileceği gibi diğer özel bankalar üzerinden de ehliyet yenileme harcı ödemesi yapılabiliyor.
Mobil bankacılık uygulamaları üzerinden yatırılabileceği gibi banka şubesine giderek de dakikalar içinde tamamlanabiliyor. Dijital Vergi Dairesi uygulaması üzerinden sürücü belgesi harç bedeli hafta içi her gün saat 02:00 ile 23:45 arasında yapılabiliyor.
Ehliyet yenileme harcı ödemesini banka uygulaması üzerinden yapmak isteyenler şu adımları takip edebilir:
- İlgili bankanın internet bankacılığı sistemine giriş yapılır.
- “Ödemeler” menüsüne geçilir.
- “Vergi harç” kategorisi açılır.
- “Vergi ödeme” butonuna tıklanır.
- Açılan sayfada adımlar takip edilerek ödeme işlemi tamamlanır.